FASHION HISTORY



RAY-BAN: THE HISTORY OF THE TOP-SELLING 
EYEWEAR BRAND WORLDWIDE
(directly taken from http://www.luxottica.com)

Throughout its seven-and-a-half decades, Ray-Ban has been instrumental in pushing boundaries in music and the arts, forging the rise of celebrity culture, and creating the power of the rock and movie stars to influence fashion. From James Dean to Audrey Hepburn to Michael Jackson, Ray-Ban has proven indispensible for cultural icons who don’t want to be seen - but definitely want to be noticed. 
Ray-Ban has left an indelible mark on culture history.


.........

RAY-BAN: LA STORIA DEL MARCHIO DI OCCHIALI 
PIÙ VENDUTO AL MONDO
(direttamente tratto da http://www.luxottica.com)

Nel corso dei suoi settantacinque anni di storia, Ray-Ban ha veicolato una profonda rivoluzione nel mondo della musica e dell’arte, favorendo l’ascesa della cosiddetta celebrity culture e dando alle star del rock e del cinema il potere di influenzare la moda. Da James Dean a Audrey Hepburn, fino a Michael Jackson, Ray-Ban si è rivelato un accessorio indispensabile per le icone culturali che non vogliono semplicemente essere viste, ma vogliono essere notate. Ray-Ban ha lasciato un segno indelebile nella storia della cultura.

 -
1930s: All about Aviation
As new airplanes allowed people to fly higher and farther, many US Air Force pilots were reporting that the glare from the sun was giving them headaches and altitude sickness. A new kind of glasses was introduced with green lenses that could cut out the glare without obscuring vision, and the Ray-Ban brand was born.
This new anti-glare eyewear went on sale to the public in 1937. The original glasses featured a plastic frame with the now classic Aviator shape. The sunglasses were remodeled with a metal frame the following year and rebranded as the Ray-Ban Aviator.
It wasn’t long before the popularity of Ray-Ban spread from pilots to anyone with an outdoor lifestyle. In 1938, the Ray-Ban Shooter was launched in both the green lens and the pale yellow Kalichrome lens, which sharpens detail and minimizes haze by filtering out 
blue light, making it ideal for misty conditions. The “cigarette-holder” middle circle, designed to free the hands of the shooter, is the signature of this icon. 
Ray-Ban continued to expand its catalog - and customer base - with the launch of the Ray-Ban Outdoorsman model the following year. 
Originally called “Skeet Glass” and designed for specific groups such as hunting, shooting and fishing enthusiasts, the top bar and temple end pieces have been covered through years with different materials, including nacre and calf leather.


Anni ‘30: Le origini nell’aviazione
Mentre i nuovi aeroplani volano sempre più in alto e su rotte sempre più distanti, molti piloti della US Air Force, abbagliati dalla luce solare, accusano frequenti mal di testa e un senso di vertigini. Per ovviare al problema, viene introdotta una nuova tipologia di occhiali 
con lenti verdi in grado di eliminare i riflessi senza oscurare la vista. Nasce così il marchio Ray-Ban.
La vendita dei nuovi occhiali antiriflesso viene estesa al pubblico a partire dal 1937. Il modello originale prevede una montatura in plastica dalla classica forma oggi universalmente nota come Aviator. L’anno successivo, dopo un accurato restyling, gli occhiali da sole acquistano una montatura in metallo e il marchio è ribattezzato Ray-Ban Aviator.
Ben presto, la popolarità di Ray-Ban si diffonde dalla ristretta cerchia dei piloti a tutti gli amanti della vita all’aria aperta. Nel 1938, Ray-Ban lancia il modello Shooter disponibile con lenti verdi o giallo chiaro Kalichrome, ideali in condizioni di foschia grazie alla capacità di 
mettere a fuoco i dettagli e di minimizzare l’effetto della nebbia filtrando la luce blu. Il cerchio centrale “portasigaretta”, pensato per consentire al tiratore di avere le mani libere, è l’elemento distintivo di questo occhiale-icona. 
L’anno seguente, Ray-Ban espande ulteriormente il proprio catalogo - e il portafoglio clienti - con il lancio di Ray-Ban Outdoorsman. 
Inizialmente chiamato “Skeet Glass” e creato per categorie specifiche come gli appassionati di caccia, tiro e pesca, questo occhiale si distingue per la barra frontale e i terminali delle aste, che negli anni sono stati rivestiti con diversi materiali, quali madreperla e pelle di vitello.
Ray-Ban Aviator
Ray-Ban Shooter 

Ray-Ban Outdoorsman

 -
1940s: Aviation and More
World War II saw American Air Force pilots continue to rely on Ray-Ban. Research and development resulted in innovations such as the gradient mirror lens, which featured a special coating on the upper part of the lens for enhanced protection, but an uncoated lower lens for a clear view of the plane’s instrument panel. Though designed for military use, these products and innovations resonated with civilians who wanted to enjoy the same high-performance tools the pros were using.
Military influence on fashion was undeniable: Army and Navy regulation t-shirts were a staple of 1940s fashion, and civilians eager to emulate pilots sported cool new sunglasses. Ray-Ban had jumped decisively from military function to pop culture fashion—without losing any of their trademark effectiveness.


Anni ‘40: Non solo aviazione
La Seconda Guerra Mondiale vede i piloti dell’aeronautica militare americana affidarsi nuovamente a Ray-Ban. L’attività di ricerca e sviluppo conduce a interessanti novità - prima fra tutte le lenti a specchio sfumate, caratterizzate da uno speciale rivestimento sulla sezione superiore per ottimizzare la protezione, mentre la sezione inferiore viene lasciata “naturale” per assicurare una visione più chiara della plancia dell’aereo. Pur essendo progettati a scopo militare, i prodotti e le innovazioni Ray-Ban piacciono anche alla gente 
comune, che vuole sperimentare gli stessi strumenti ad alte prestazioni in dotazione ai professionisti.
L’influenza militare sulla moda è ormai indiscutibile: le t-shirt regolamentari dell’Esercito e della Marina Militare sono un caposaldo dello stile negli anni ‘40 e i civili, nel tentativo di imitare i piloti, sfoggiano occhiali cool e attuali. Ray-Ban ha compiuto il grande balzo dalla pura funzione bellica all’estetica della cultura pop - senza comunque sacrificare la tradizionale efficacia legata al marchio.
 -
1950s: Hollywood Glam
In the wake of WWII, Hollywood was having an increasingly powerful impact on what people wore. The Ray-Ban Wayfarer model was launched in 1952, and once they had been seen on screen legends such as James Dean in 1955’s Rebel Without a Cause and later on Audrey Hepburn in 1961’s Breakfast at Tiffany’s, Ray-Ban Wayfarer became one of the most instantly recognizable fashion accessories ever.
All the while, Ray-Ban continued to innovate. Introduced in 1953, Ray-Ban Signet sunglasses feature an eye catching gold or silver frame with horizontal bands at the nose bridge, front corners, and ear stems. The original Ray-Ban Signet would spawn multiple updates, including the 2011 Ray-Ban Johnny Marr’s Limited Edition customized by the guitarist for the legendary British indie rock band The Smiths. Further innovations of the 1950s included the G-15 gray lens (1953) - a neutral gray lens giving true color vision and exceptionally comfortable protection even in most dazzling glare - and a fourth metal frame style, the Ray-Ban Caravan (1957), a squarer version of the Ray-Ban Aviator later worn by Robert De Niro in 1976’s Taxi Driver. A dedicated women’s range was introduced in 1958, including frames in different colors with decorative flourishes that kept pace with contemporary fashion.

Anni ‘50: Il glam di Hollywood
Nell’immediato dopoguerra, Hollywood inizia a esercitare un’influenza sempre più decisiva sulle scelte del pubblico in fatto di abbigliamento in senso lato. Il 1952 è l’anno del modello Ray-Ban Wayfarer che, dopo essere stato indossato da vere e proprie leggende del grande schermo come Jeans Dean in Gioventù bruciata (1955) e Audrey Hepburn in Colazione da Tiffany (1961), diviene uno degli accessori più inconfondibili nella storia della moda.
Nel frattempo, Ray-Ban non cessa di rinnovarsi. Introdotti nel 1953, gli occhiali Ray-Ban Signet spiccano per l’appariscente montatura in oro o argento con bande orizzontali in corrispondenza del ponte, dei musetti e delle aste. Il Ray-Ban Signet originale è stato oggetto di numerose riedizioni, inclusa la recente Ray-Ban Johnny Marr’s Limited Edition, presentata nel 2011 e personalizzata dal chitarrista della leggendaria band indie rock britannica The Smiths. Fra le altre innovazioni degli anni ‘50 spiccano la lente grigia G-15 (1953) - un’opzione grigia neutra in grado di offrire una visione realistica dei colori e una protezione eccezionalmente comoda anche in presenza di riflessi abbaglianti - e una quarta montatura in metallo, Ray-Ban Caravan (1957), una versione più squadrata dei Ray-Ban Aviatorresa celebre negli anni a venire dall’interpretazione di Robert De Niro in Taxi Driver (1976). Nel 1958 viene inaugurata la prima gamma espressamente dedicata alle donne, con montature di diversi colori ed elaborati arabeschi al passo con lo stile dell’epoca.



Ray-Ban Signet

Ray-Ban Caravan

 -
1960s: Revolution and Change
Embracing the 1960s zeitgeist of change and revolution, Ray-Ban adapted right along with the changing times. From roughly thirty models at the beginning of the decade, the catalog had expanded to fifty by 1969, including styles for men, women and children. 
Ray-Ban had become the world’s leader in eyewear through its reputation for style and quality, from the glasses themselves to the specially made leather and vinyl cases that protected them when not in use.
Ray-Ban continued to create new styles and Hollywood stars continued to wear them. The Ray-Ban Olympian I and II were introduced in 1965 and worn by Peter Fonda in Easy Rider in 1969. The frames feature a gently curving metal bridge and rounded rectangle lenses, reinterpreting a classic with a sleek and elegant twist. Ray-Ban Balorama sunglasses emerged in 1968 and were famously worn by Clint Eastwood in Dirty Harry in 1971. Meanwhile, Bob Dylan was rarely seen without his Ray-Ban Wayfarer, the dark lenses adding to his enigmatic non-conformist appeal.
Additional 1960s debuts were the angular, masculine Ray-Ban Meteor and the cat eye-shaped Ray-Ban Laramie.




Anni ‘60: Rivoluzione e cambiamento
Accogliendo lo zeitgeist di cambiamento e rivoluzione che permea gli anni ‘60, Ray-Ban si adegua all’evolvere dei tempi. Dai circa trenta modelli prodotti all’inizio del decennio, il catalogo raggiunge i cinquanta nel 1969, contemplando proposte per uomo, donna e bambino. 
Ray-Ban ha ormai conquistato la leadership del settore eyewear internazionale, nonché una solida reputazione per lo stile e qualità sia degli occhiali che delle custodie in pelle e vinile, realizzate ad hoc per riporre e proteggere le montature.
Se Ray-Ban continua a creare nuovi stili, i divi di Hollywood continuano a indossarli. I Ray-Ban Olympian I e II, introdotti nel 1965, vengono indossati da Peter Fonda in Easy Rider, nel 1969. Le montature presentano un ponte in metallo dalla curvatura sinuosa e lenti rettangolari arrotondate agli angoli - una linea che reinterpreta un grande classico con un’allure più lussuosa ed elegante. 
Gli occhiali da sole Ray-Ban Balorama esordiscono invece nel 1968, e si impongono all’attenzione degli spettatori nel 1971 grazie a Clint Eastwood in Ispettore Callaghan: il caso Scorpio è tuo. Sul fronte musicale, Bob Dylan appare raramente in pubblico senza i suoi Ray-Ban Wayfarer, puntando sulle lenti scure per accentuare il suo fascino enigmatico e anticonformista.
Fra gli altri illustri debuttanti degli anni ‘60, si ricordano Ray-Ban Meteor, spigolosi e mascolini, e il modello a gatto Ray-Ban Laramie.


Ray-Ban Olympian I


Ray-Ban Olympian II

 -


1970s: Sporting Chance 
Disco was king in the 1970s, and disco meant dressing to impress, which often included cool shades-even indoors. By now the eyewear market was becoming more sophisticated and had developed in two distinct directions: sportswear necessity and fashion accessory.
Ray-Ban launched two models, the Ray-Ban Vagabond and Ray-Ban Stateside, each with plastic frames and two types of lenses: the G-31 mirror lens and the standard G-15 lens. Re-introduced in 2010, the Ray-Ban Vagabond was updated with slightly teardrop-shaped lenses for a cool, retro look.
The 1970s saw further product expansion and technical innovation: mountaineering glasses with mirrored lenses and leather side shields were developed to reflect glare and protect the eyes from sun and wind. Ray-Ban expanded its offerings to include prescription eyewear as well as sunglasses. In 1974, the photochromic Ambermatic lens was introduced, able to change color depending on light conditions. The Ambermatic highlighted outlines and shapes, even on snow, and darkened especially intense light, making it particularly good for winter sports.



Anni ‘70: Il debutto nello sport 
Negli anni ‘70, la disco regna sovrana. E discoteca significa abbigliamento appariscente e, spesso, occhiali da sole cool anche al chiuso. 
Ormai il mercato dell’eyewear si è fatto più sofisticato e ha intrapreso due direzioni distinte: esigenze sportive e accessorio fashion.
Adeguandosi al trend, Ray-Ban lancia due modelli, Ray-Ban Vagabond e Ray-Ban Stateside, entrambi con montatura in plastica e disponibili con due tipologie di lenti: le lenti a specchio G-31 e le lenti standard G-15. Riproposto nel 2010, Ray-Ban Vagabond è stato aggiornato con l’aggiunta di lenti leggermente a goccia, che conferiscono al modello un look retrò di grande tendenza.
Gli anni ‘70 sono il banco di prova di ulteriori innovazioni tecniche, che portano all’espansione del portafoglio prodotti: vengono sviluppati occhiali specifici per la montagna, con lenti a specchio e protezioni laterali in pelle per deviare la luce riflessa dalla neve e proteggere gli occhi dal sole e dal vento. 
Inoltre, Ray-Ban amplia l’offerta dedicandosi alla produzione di occhiali da vista accanto a quelli da sole. Nel 1974, vengono introdotte le lenti fotocromatiche Ambermatic, in grado di cambiare colore a seconda delle condizioni di luce. Le Ambermatic hanno il pregio di sottolineare forme e profili anche sulla neve e di oscurare la luce più intensa, perciò si prestano particolarmente alla pratica degli sport invernali.

Ray-Ban Vagabond
Ray-Ban Stateside

 -

1980s: Stage and Screen
In the decade of arcade games, MTV, and the Brat Pack, Ray-Ban was one of the must-have brands. In the movies, there were leading roles for Ray-Ban Wayfarer in The Blues Brothers (1980) and Risky Business (1983). Top Gun (1986) took Ray-Ban Aviator back to their fighter pilot roots, boosting sales of the Ray-Ban original. 
Michael Jackson established his signature look when he showed up at the 1984 Grammys in a pair of Ray-Ban Aviator. But it was Ray-Ban Wayfarer he chose for his epic Bad tour , which ran from 1987-89 and became the highest-attended tour in history.


Anni ‘80: Tra palco e grande schermo
Nel decennio dei videogiochi arcade, di MTV e del Brat Pack, Ray-Ban è un autentico must tra i marchi in voga. Per quanto riguarda i film, il modello Ray-Ban Wayfarer guadagna il ruolo di protagonista in The Blues Brothers (1980) e Risky Business - Fuori i vecchi... i figli ballano (1983). Con Top Gun (1986), i Ray-Ban Aviator tornano alle radici e sul volto dei piloti di caccia, facendo letteralmente impennare le vendite del modello originale Ray-Ban. 
Il look di Michael Jackson diventa subito un’icona quando il re del pop si presenta ai Grammy del 1984 con un paio Ray-Ban Aviator, anche se sarà poi Ray-Ban Wayfarer il modello scelto per l’epico Bad tour (1987-1989), il più seguito di tutti i tempi.

Ray-Ban Wayfarer

 -

1990s: A New Era for Ray-Ban

Ray-Ban continued to be a movie favorite in the 1990s: the Ray-Ban Clubmaster was worn by Denzel Washington in Malcolm X (1992) and Tim Roth in Reservoir Dogs (1992). 1997 saw Will Smith and Tommy Lee Jones wearing Ray-Ban Predator in Men in Black while Johnny Depp wore a pair of Ray-Ban Shooter in 1998’s Fear and Loathing in Las Vegas.
In 1999 Luxottica Group acquired the Bausch & Lomb frames business, including the brands Ray-Ban, Arnette, Killer-Loop Eyewear and REVO.


Anni ‘90: Una nuova era per Ray-Ban
Ray-Ban continua a essere il marchio preferito del cinema anche negli anni ‘90: i Ray-Ban Clubmaster sottolineano i tratti di Denzel Washington in Malcolm X (1992) e di Tim Roth ne Le Iene (1992). Nel 1997, Will Smith e Tommy Lee Jones indossano i Ray-Ban Predator in Men in Black e nel 1998 la recitazione di Johnny Depp è accompagnata da un paio di Ray-Ban Shooter in Paura e delirio a Las Vegas.
È il 1999 quando il Gruppo Luxottica acquisisce la divisione montature di Bausch & Lomb, che comprende marchi come Ray-Ban, Arnette, Killer-Loop Eyewear e REVO.

Ray-Ban Clubmaster

Ray-Ban Predator

 -
2000s: Culture and Communication
Major expansion of the Ray-Ban brand in 2003 included Ray-Ban Optical for prescription lenses and Ray-Ban Junior for children. 
Ray-Ban Optical draws on the brand’s pop culture heritage and meticulous craftsmanship to create contemporary eyewear infused with Ray-Ban lifestyle and quality. The first sunglass collection dedicated exclusively to kids aged 8 to 12 years, Ray-Ban Junior focuses on maximum eye protection while providing stylish, comfortable frames. In 2005, Ray-Ban Junior expanded to include models made entirely from titanium for a hypoallergenic and lightweight yet sturdy option.
In 2006 came a complete overhaul of the Ray-Ban Wayfarer. Music photographer Mick Rock was commissioned to create a new series of photos, Ray-Ban Uncut: the Wayfarer Session, with indie rock music luminaries such as Peaches, James Murphy of LCD Soundsystem, Bobby Gillespie of Primal Scream and Johnny Marr of The Smiths reinterpreting the updated eyewear classic.
In 2007 Ray-Ban launched the NEVER HIDE campaign, an innovative global media plan highlighting Ray-Ban’s unique ability to place the Ray-Ban wearer at the center of attention with a timeless cool statement. NEVER HIDE kicked off with an interactive project in NYC’s Times Square featuring 12 screens displaying images submitted by Ray-Ban wearers who wanted to express themselves honestly and spontaneously at “the crossroads of the world.” The images were then displayed in a gallery on Ray-Ban.com so that the NEVER HIDE experience would continue worldwide, showcasing Ray-Ban’s ability to celebrate the individual and the movement.
Ray-Ban Remasters was launched in 2008, an ongoing series of multimedia collaborations. The first project featured eight international musical acts, including The Kills, Black Kids, Ladyhawke, Ipso Facto and Paolo Nutini. Each recorded a cover of a song of their choice from the 1950s and 1960s - the decades that inspired the Ray-Ban Clubmaster - and performed it live at gigs in New York, Beijing and Milan.
Ray-Ban re-works its most iconic models in an explosion of fresh color for 2009 with Never Hide Colorize Communication Campaign. 
Ray-Ban Wayfarer Colorize Kit allowed fans to create their own unique pair of shades. The kit contained a pair of white Ray-Ban Wayfarer along with stencils and five markers specially designed for coloring the surface of the frames. Additional recent Ray-Ban Wayfarer updates include models featuring designs printed on the interior of the frames, such as the NYC subway map and striking floral and striped patterns. The color palette is extended with Ray-Ban Rare Prints series features trends in pop culture, cinema, and advertising, and is available in two themes: “Comics” and “Button Pins.”
Ray-Ban re-affirms its leadership in innovation and technology by giving birth to a new segment within the collection. The Ray-Ban Tech Carbon Fiber Collection incorporates the extraordinarily sturdy yet extremely lightweight quality of carbon fiber. The collection features wraparound temples composed of seven carbon fiber layers, resulting in extremely lightweight, flexible, and exceptionally durableframes. The P3 (polycarbonate) and P3PLUS (crystal) lenses guarantee exceptional polarization and more vivid and high-definition colors. 
An anti-reflective coating is also applied to eliminate glare and provide full protection from harmful UV rays.


Anni 2000: Cultura e comunicazione
Il 2003 è un anno cruciale per il marchio, che si espande con l’aggiunta delle linee Ray-Ban Vista per le lenti da vista e Ray-Ban Junior per i più piccoli. Ray-Ban Vista attinge al retaggio pop e alla meticolosa lavorazione artigianale del marchio per creare occhiali contemporanei intrisi dello stile e della qualità Ray-Ban. Prima collezione di occhiali da sole interamente dedicata ai bambini tra gli 8 e i 12 anni, Ray-Ban Junior punta a fornire un’efficace protezione per gli occhi senza trascurare l’estetica e la comodità delle montature. Nel 2005, Ray-Ban Junior arriva a includere anche modelli interamente in titanio, un’opzione ipoallergenica e leggera ma comunque altamente resistente.
Il 2006 riporta in auge i Ray-Ban Wayfarer in un’edizione totalmente rivisitata. Il fotografo musicale Mick Rock è incaricato di creare un nuovo servizio fotografico, intitolato Ray-Ban Uncut: the Wayfarer Session, dove vere e proprie star del genere indie rock - Peaches, James Murphy degli LCD Soundsystem, Bobby Gillespie dei Primal Scream e Johnny Marr degli Smiths - reinterpretano la versione aggiornata di questa pietra miliare dell’eyewear.
Nel 2007, Ray-Ban lancia la campagna NEVER HIDE, un piano di comunicazione globale dall’impronta innovativa finalizzato a sottolineare la capacità unica di Ray-Ban di mettere i propri clienti al centro dell’attenzione attraverso un approccio cool senza tempo. 
NEVER HIDE prende il via a Times Square (New York) attraverso un progetto interattivo: 12 grandi schermi trasmettono le immagini inviate da chiunque desideri esprimersi in maniera genuina e spontanea proprio nel cosiddetto “crocevia del mondo” indossando un 
paio di Ray-Ban. Le fotografie vengono pubblicate anche in una galleria dedicata sul sito Ray-Ban.com, per diffondere l’esperienza NEVER HIDE in tutto il globo e dimostrare che Ray-Ban non si limita a celebrare l’individuo, ma anche il movimento.
Ray-Ban Remasters, una serie ininterrotta di collaborazioni multimediali, vede la luce nel 2008. Il primo progetto coinvolge otto esponenti del panorama musicale internazionale, fra cui i Kills, i Black Kids, i Ladyhawke, gli Ipso Facto e Paolo Nutini. A ciascun partecipante viene chiesto di registrare la cover di un brano di sua scelta lanciato tra gli anni ‘50 e gli anni ‘60 - i decenni che hanno ispirato Ray-Ban Clubmaster - per poi eseguirli durante dei concerti live a New York, Pechino e Milano. 
Nel 2009, Ray-Ban reinterpreta i suoi modelli più amati in un’esplosione di nuovi colori con la campagna di comunicazione Never Hide Colorize. 
Grazie a Ray-Ban Wayfarer Colorize Kit, i fan hanno finalmente la possibilità di creare un occhiale da sole unico e personalizzato. 
Il kit contiene un paio di Ray-Ban Wayfarer bianchi, alcuni stencil e cinque pennarelli specifici per colorare la superficie della montatura. 
La recente operazione di aggiornamento di Ray-Ban Wayfarer include anche montature con disegni stampati all’interno, come la mappa della metropolitana di New York o originali motivi a fiori e a righe. La palette cromatica viene ampliata grazie alla serie Ray-Ban Rare Prints che si ispira ai principali trend della cultura pop, del cinema e della pubblicità ed è disponibile in due temi: “Comics” e “Button Pins.”Ray-Ban riafferma la propria leadership in fatto di innovazione e tecnologia dando vita a un nuovo segmento. La collezione Ray-Ban Tech Carbon Fiber integra tutta la qualità della fibra di carbonio, robusta come pochi altri materiali ma anche estremamente leggera. 
La collezione è caratterizzata da aste avvolgenti formate da sette strati di fibre di carbonio, che si traducono in montature straordinariamente leggere, flessibili e a lunghissima durata nel tempo. Le lenti P3(in policarbonato) e P3PLUS (in cristallo) garantiscono una polarizzazione eccezionale e colori più vividi e ad alta definizione. Inoltre, l’esclusivo trattamento anti-riflesso elimina i bagliori e offre una protezione a trecentosessanta gradi contro i raggi UV dannosi.

Ray-Ban Vista

Ray-Ban Junior

Ray-Ban Wayfarer


Ray-Ban Wayfarer Colorize Kit

Ray-Ban Rare Prints


Ray-Ban Tech Carbon Fiber

 -

2010s: Updates, Advances and Celebrating 75 Years
In 2010, it was the Ray-Ban Aviator’s turn back in the spotlight. Renowned rock photographer Kevin Cummins shot music icons past and present - including The Virgins, The Big Pink, We Are Scientists and Iggy Pop - wearing various models from within the Ray-Ban Aviator family.
2011 saw the launch of Ray-Ban Light Ray, a new sunglass and prescription eyewear collection that expands the Tech Segment. 
Ray-Ban Light Ray prescription frames are constructed with a hypoallergenic, durable, flexible, and incredibly lightweight titanium alloy. Further, each pair of Ray-Ban Light Ray sunglasses comes with a kit of three interchangeable lenses for users to personalize the look of their glasses every day.
Ray-Ban has recently unveiled its most celebrated models reinterpreted with a modern take. Originally launched in the ’80s, the feminine Ray-Ban Cats 1000 were recently reintroduced with an elongated and rounded design in an array of bright and bold colors, including three different two-tone variations and a smoky lens. The masculine Ray-Ban Cats 5000 received a similar update, including two-tone models of purple and white, gray and blue, and pink and black.
Ray-Ban continued to update the classics in 2011 by re-introducing three lens colors from the 1960s - pink, blue and green - for the Ray-Ban Round, Meteor and Laramie models. The following year, Ray-Ban introduced twenty new gradient lens colors, including a number of bi-gradientcolor combinations.
On March 21st, 2011 thousands of Ray-Ban fans gathered in prime locations around the globe -Shanghai, Delhi, Istanbul, Rome, Berlin, Paris, Barcelona, London, New York, Austin, Rio de Janeiro and Cancun - to celebrate a groundbreaking evolution of the NEVER HIDE campaign. 
As one of the leading digital events to date, visitors were photographed and streamed live at Ray-Ban.com while performing at the NEVER HIDE event locations worldwide. As an integrated approach, fans could also share their photos with friends at Ray-Ban.com and on Ray-Ban social network fan pages, reaching over 10 million Facebook users through feeds of Ray-Ban posts.
2011 also saw musicians mobilize for Ray-Ban: Johnny Marr, guitarist for legendary indie rockers The Smiths, developed five diverse elements challenging five up-and-coming rock acts - Au Revoir Simone, Best Coast, Carsick Cars, Mona and Tom Vek - to write their own track using those as inspiration. In addition, Marr inspired and helped design his own model, Ray-Ban Johnny Marr’s Limited Edition: 1,500 numbered gunmetal Signet with light blue lenses signed “Johnny” on the temple tip.
While style and a connection to culture are key to Ray-Ban’s success, technology has always driven the brand. The origin of Ray-Ban lies in a technological response to a challenge facing pilots over 75 years ago and Ray-Ban continues in 2012 to embrace technology as it develops new models for the future. The most recent technological advance for Ray-Ban is the incorporation of LiteForce, a cutting-edge material (thermoplastic) that has provided solutions for the automobile, aerospace, electronics, and medical industries. 
Applied to the iconic Ray-Ban Aviator model, LiteForce offers the same strength as a traditional frame and even greater flexibility. 
Strength and flexibility will continue to underpin Ray-Ban for the next 75 years.
In 2012, Ray-Ban celebrates its heritage with its “Legends” Communication Campaign, featuring a profile of a real person from every decade of Ray-Ban’s existence, and the campaign image they inspired. Seven shots illustrate seven decades from the 1930’s to today, showing how Ray-Ban has always been at the forefront of cultural change, inspiring those who share its ethos to NEVER HIDE.
Ray-Ban will also celebrate its 75th anniversary with a limited edition book of rare iconic images pulled from the worlds of music, film, style, and popular culture, all put into context by leading cultural commentators. In addition, the Ray-Ban Ambermatic 2012 Limited Edition will reinterpret four classic Ray-Ban Aviator styles with the legendary 1978 photochromic lens.
Through every decade of its existence, Ray-Ban has shaped popular culture. Never just a transient trend, Ray-Ban eyewear marks out the wearer as an individual of taste and discernment. And now, 75 years after the first pairs of Ray-Ban Aviator helped US pilots reach new heights, Ray-Ban remains an enduring classic.


Anni 2010: Aggiornamenti, progressi e 75° anniversario
Nel 2010 i riflettori sono puntati di nuovo su Ray-Ban Aviator. Il celebre fotografo rock Kevin Cummins immortala le icone musicali di oggi e di ieri - come i Virgins, i Big Pink, i We Are Scientists e Iggy Pop - con il volto incorniciato da diversi modelli della famiglia Ray-Ban Aviator.
Il 2011 vede il lancio di Ray-Ban Light Ray, una nuova collezione di occhiali da sole e da vista che va ad arricchire il segmento Tech. 
Le montature da vista Ray-Ban Light Ray sono realizzate con una lega di titanio ipoallergenica, durevole, flessibile e incredibilmente leggera. Inoltre, ciascun paio di Ray-Ban Light Ray da sole è provvisto di tre set di lenti intercambiabili per permettere agli utenti di personalizzare ogni giorno il look dei propri occhiali.
Negli ultimi tempi, Ray-Ban ha presentato alcuni dei suoi modelli più celebri riletti in chiave moderna. Lanciati per la prima volta negli anni ‘80, i femminili Ray-Ban Cats 1000 sono stati recentemente riproposti con un design allungato e tondo in una gamma di colori audaci e brillanti, fra cui tre diverse varianti bicromatiche e lenti fumé. Anche la controparte da uomo, Ray-Ban Cats 5000 è stata rinnovata con un criterio analogo e include ora modelli bicolore viola/bianco, grigio/blu e rosa/nero.
L’aggiornamento dei grandi classici Ray-Ban prosegue anche nel 2011 con la reintroduzione delle lenti nei colori in voga negli anni ‘60 - rosa, blu e verde - sui modelli Ray-Ban Round, Meteor e Laramie. L’anno successivo, Ray-Ban presenta venti nuovi colori sfumati per le lenti, incluse svariate combinazioni bicolore.
Il 21 marzo 2011, migliaia di fan Ray-Ban si riuniscono in prestigiose location in tutto il mondo - Shanghai, Delhi, Istanbul, Roma, Berlino, Parigi, Barcellona, Londra, New York, Austin, Rio de Janeiro e Cancun - per celebrare un’evoluzione senza precedenti della campagna NEVER HIDE. 
Nell’ambito di un evento digitale di portata storica, i visitatori si esibiscono nei punti NEVER HIDE di tutto il mondo e le fotografie scattate sono trasmesse live sul sito Ray-Ban.com. In contemporanea, i fan potevano anche condividere le proprie foto con gli amici su Ray-Ban.com e sulle fan page dei principali social network, raggiungendo oltre 10 milioni di utenti su Facebook attraverso i feed dei post Ray-Ban.
Nel 2011, anche i musicisti si mobilitano per Ray-Ban: Johnny Marr, chitarrista del leggendario gruppo indie rock The Smiths, sviluppa cinque diversi elementi e sfida cinque artisti rock emergenti - Au Revoir Simone, Best Coast, Carsick Cars, Mona e Tom Vek - a comporre una nuova traccia lasciandosi ispirare da questi spunti. Inoltre, Marr contribuisce alla creazione di un modello a lui ispirato, i Ray-Ban Johnny Marr’s Limited Edition: 1.500 montature Signet numerate color canna di fucile con lenti blu e l’autografo “Johnny” sul terminale dell’asta.
Se da un lato lo stile e il legame con la cultura sono la chiave del successo di Ray-Ban, la tecnologia è da sempre il motore del marchio. Le radici di Ray-Ban affondano nelle soluzioni tecnologiche messe a punto per far fronte alle difficoltà dei piloti di oltre 75 anni fa e, ancora nel 2012, Ray-Ban continua ad affidarsi alla tecnologia per sviluppare i modelli del futuro. Il più recente progresso tecnologico del marchio è l’inserimento di LiteForce, un materiale (termoplastico) all’avanguardia già ampiamente sfruttato nei settori 

 Ray-Ban Light Ray


Ray-Ban Cats 1000

Ray-Ban Cats 5000



Ray-Ban Round

Ray-Ban Meteor

Ray-Ban  Laramie

Ray-Ban Johnny Marr’s 
Limited Edition

Ray-Ban Ambermatic 
Limited Edition


.........

HISTORY OF JEANS


Blue as indigo. Jeans as Genoa.

The city of Genoa 500 years ago, was one of the most flourishing ports of the time, thanks to the export of fabrics and artifacts, a blue corduroy from Nîmes was widespread, used as a cover for goods because it was very durable.
With this fabric the pants of Genoese sailors were produced. In England called "blue jeans", from "blue de Genes", the fustian of Genoa. It will be named "denim" because it's produced in Nimes.
Levi Strauss, a young merchant who emigrated from Bavaria, with his partner, Jacob David Youphes promoted a model of pants with five-pocket, extremely resistant.
Since 1860 the jeans is identified as a pants model and not a particular fabric.

Until the Second World War, jeans became American miners clothing, evolved during the post-war period as a casual garment, appropriate for leisure.

.........


STORIA DEI JEANS


Blu come indaco. Jeans come Genova.

Nella Genova del '500, uno dei porti più fiorenti del tempo, grazie all' esportazione di tessuti e manufatti, era diffuso un fustagno blu proveniente da Nîmes che veniva utilizzato come copertura delle merci grazie alla sua resistenza.
Con questa stoffa vengono prodotti i pantaloni dei marinai genovesi. In Inghilterra si parla per la prima volta di “blue jeans” derivante da “blue de Gênes” cioè il fustagno di Genova.
Prenderà il nome “denim” proprio perché prodotto a Nîmes.
Levi Strauss, un giovane commerciante emigrato dalla Baviera, insieme al socio Jacob David Youphes promuovono un modello di pantaloni a cinque tasche, estremamente resistenti.
Dal 1860 il jeans viene identificato non più come tessuto ma come modello di pantaloni e diventò l'indumento dei minatori americani fino alla Seconda Guerra Mondiale, per poi evolversi durante il dopoguerra a indumento casual, adatto per il tempo libero.



 -

Anni '50
Con il cinema americano degli anni '50 e icone come Elvis Presley e James Dean, i jeans, pur essendo vietati nelle scuole si diffusero rapidamente tra i giovani.
Il modello è a vita alta, la lunghezza a tre quarti con risvolta al polpaccio.

.........

50s
With American cinema of the 1950s and icons like Elvis Presley and James Dean, jeans, though banned in schools rapidly spread among young people.
The model was waist high, three quarter length with turn-up to the calf.



 -

Anni '60
Il jeans diventa manifesto della ribellione giovanile. I “sessantottini” scelgono come uniforme proprio il pantalone azzurro.
Il modello è a vita bassa e strettissimo fino alle ginocchia per poi allargarsi a campana.

........



60s
Jeans became the manifesto of youthful rebellion. People who take part in the events of 1968 choose blue pants as their uniform.
The model is low-rise and very narrow at the knees and wide on the leg like a bell.




 -
Anni '70
In questi anni viene proposto dai vari brand il jeans elegante e i giovani di tutto il mondo e di ogni ceto sociale indossa questo pantalone.
Il modello è a vita bassa e la scampanatura parte dalla vita ampliandosi in maniera esagerata.

.........



70s
In these years various brands offer stylish jeans and young people all over the world and from every social class are wearing these pants.

The model is low rise and the flare begins at the waist widening outrageously.



 -

Anni '80
Ogni marchio produce una propria linea di jeans.
La vita è alta, la forma a carota (con gamba ampia e stretta alle caviglie), il denim è più morbido e vengono proposti vari tipi di lavaggi (marmorizzato, bleachingstone washed).

.........



80s
Each brand produces their own line of jeans.
Waits is high, carrot-shaped (with ample leg and narrow ankles), denim is softer and various types of washes are offered (marbled, bleaching, stone washed).




 -

Anni '90
Alla metà degli anni '90 il jeans prende forme hip hop, finto trasandato, vengono inserite applicazioni colorate, strass, pizzo, la vita si abbassa e il taglio si fa baggy (cioè grande oltremisura).

.........


90s
Mid-90s, jeans are hip hop, fake scruffy, have inserted color applications, rhinestones, lace, waist goes down and the cut is baggy (extralarge).



 -

Anni 2000
Agli inizi del nuovo millennio i jeans vengono impreziositi ancor più e diventano immancabili sulle passerelle. Il tessuto si fa più rigido con un effetto “cartonato”.
Nel 2005 si ha un ritorno al modello “skinny” e sperimentazioni si lavaggio o applicazioni.

.........



00s
At the beginning of new millennium jeans are even more embellished and become inevitable on runways. Fabrics have “hardcover" and rigid effect .

During 2005, the "skinny" model returns and washing experiments or applications.



 -

Nessun commento:

Posta un commento